22. februar 2010

13-16feb. Genever til frokost er bra!

13-16feb. Genever til frokost er bra! Delte nødrom på Blåhammaren med fire fra belgia. De hadde sin årlige guttetur og skulle gå på truger gjennom en del av av området. Problemet var bare det at de hadde tatt med for få flasker til vann! Måtte derfor hjelpe til med å få literen med Genever drukket ned til en halvliter under frokosten.. skikkelig guttetur! B-).
Turen min gikk gjennom Sylarna i sverige. Et flott område som jeg også har jaktet mye i. Var derfor litt nyfiken hvordan det så ut vinterstid. Det var flott! Ruten forbi Feltjegerstugan, Helagstugorna, Sylarnas fjellstasjon og Blåhammaren var veldig fin! Anbefales i fint vær og maks 10 minus!


17-18 feb. Katinka kjørte 2 timer for å hente meg etter jobb! Det var deilig å bare sitte i et mykt bilsete å se kilometerene suse forbi! Okkuperte nesten hele leiligheten deres med utstyr og klesvask hehe.. Var også med Katinka og skodde hest! Artig å se på godt håndlag og bra arbeid! Med to hylende svin som tilskuere så var det god stemning i stallen helt til hesten nappet i benet, og Katinka rappet til tommelen med hammeren. Det ble blå negl.. En kjapp kjøretur med Ole fikk vi også lurt inn(gikk veldig bra!), han skal kjøre opp om noen måneder så det er bare å få så mange timer bak rattet som mulig.. Hadde også en skikkelig trivelig middag med Finn Thon og hans arbeidskollega. De var tilfedigvis i Trondheim på jobb og spanderte jaggu hele middagen på meg! Finn har også fylt opp på kontoen min, så han er på 5 på topp listen min!!! :)
19 feb. Jeg har bursdag 47 år:-S og feirer den med Katinka og Ole i Trondheim. Menyen var pizza og øl, det smakteB-). Sliter også med GPS problemer.. Skulle legge inn noen svenske kart og klarte da å slette de norske!

20 feb. GPS ble lastet opp igjen i natt! Opp kl6 for å pakke, fikk dårlig tid som vanlig så Katinka spant avgårde og jeg rakk toget med flere sekunder! Kl07:50 gikk toget tilbake til Storlien i sverige. Så underveis at det blåste så mye i fjellet at jeg bestemte meg for å fortsette en stasjon til(Enafors). Den ligger noe lavere og jeg ville få en mindre utsatt rute innover mot Rensjøseteren. Teltet der i -18, frisk vind og snøføyke..


21 feb. Ble en kald dag med -18 hele dagen. Så masse reinsdyr og hadde en hyggelig prat med en same fra Skalstugan. Han fortalte at de hadde vinterbeite like ved og han samlet sammen rømlinger..
Tipset han om de jeg hadde sett og koste meg videre i nyoppkjørte scooter spor. Siste 6 km mot Innseter/Sandvika ble vei. Ganske spennende da de hadde kjørt veiskrape og strødd! Etter to nær døden opplevelser på grunn av god fart og bråstopp på bar asfalt, måtte jeg ta av meg skiene og gå nedover. Fikk heldigvis haik den siste nedoverbakken til Sandvika!


22 feb.
Da det var -35 i dag tidlig, fant jeg ut at det passet veldig godt med en dag for å fikse og ordne litt, Hehe. På grunn av kulda har jeg lagt om ruta litt slik at jeg vil komme innom et par bebodde seterbruk. Jeg har utstyr så jeg kan klare meg nokså bra til -30. Men når det blir mer enn det synes jeg det er kjekt å kunne sove inne! Hehe
Så jeg koser meg nå alene på en selvbetjent Trondheim turist forenings hytte og skal tusle videre i morgen til Sveet. Har isolert gamasjene mine innvendig med en ullhals jeg ikke har brukt. Regner med at det vil gjøre det litt varmere på tærne i denne kulda.. Er ikke plass til ekstra sokker i skoene for jeg har for store føtter!(eller som jeg ser det, dårlig at de ikke har størrelse 49 på lager, hehe)B-) Håper uansett at det blir noe mildere!
-
13-16 february. Shared room with four guys from Belgium at Blåhammaren. they had their annual guy trip, and were exploring the area with snow-shoes. The only problem was that they had brought too few bottles of water, hence we started drinking their booze so they could fill the bottle with water hehe nice breakfast! My path went through Sylarna in Sweden, great place.

17-18 february. My doughter drove for two hours after work to to pick me up! lovely to sit in a comfy car seat for once, watching the scenery fly by. Then I occupied their appartment with gadgets and laundry hehe, I enjoyed a day off and ate dinner with Finn Thon and his work colleague, which happened to be in Trondheim that day. Really nice to relax a bit.

19 february. My birthday! 47 years old, imagine that! Celebrating with Katinka and Ole and some pizza and beer. On this day of days I also managed to erase my whole map library on the GPS, except from the Swedish ones...great.

20 february. Thanks to my son Andreas, which is me, the translator. I got hold of those maps again and started packing at 6 am. Barely caught the train back to Storlien in Sweden, but barely's good enough for me! On the train I figured I'd ride an extra stop to avoid the blizzard raging outside and I continued my journey from Enafors. Cold, windy and white describe my surroundings as I set up camp for the night.

21 february. Cold day, no surprises there. Saw a lot of raindeer and had a chat with a same from Skalstugan, he was gathering the raindeer herd for winter grazing. I tipped him of a few runaways and moved on.
Reached the road, which had been plowed almost to bare ground after a while and had to take off my ski, managed to get a ride the rest of the way to Sandvika!

22 february. -35 celcius in the morning, no way I'm gonna move my ass outside today. Figured some of the gear needed a little mending so I got busy, I also fixed my nearest route closer civilization just in case hehe. So now I'm padding my clothes and hoping for warmer weather!

Unknown  – (23. februar 2010 kl. 08:34)  

Godt å se du fortsatt er i farta, begynte nesten å lure på om man skulle sende en etterlysning :-)

Katinka  – (23. februar 2010 kl. 16:18)  

Koselig å ha deg på besøk, du er velkommen igjen når som helst. :-) Kos deg videre på tur, det er meldt mildere vær igjen på torsdag!

Paul R –   – (24. februar 2010 kl. 10:03)  

Hei Anders! Var det nok såpe i Trondheim til deg? Ser at det skal bli noe mildere i området hvor du nå er, så raska på.

Anonym –   – (24. februar 2010 kl. 12:18)  

Jeg har et spørsmål om bilder! Jeg ser du poster bilder "fra felt", men de ser ikke ut som mobilbilder. Har du bare veldig godt mobilkamera eller har du en annen løsning her?

Anonym –   – (24. februar 2010 kl. 23:13)  

Hallo i teltgluggen! Da er 100 mil tilbakelagt pr bil tur retur Bogo. Skulle hilse fra alle der! Vi druknet i snø, Eli og jeg byttet på å spa og kaste den en og en halv meter over brøytekanten på tunet. Ikke akkurat vanlig kost på vestlandet! Vi skjønte at det kunne være tungt å gå til fjells i den tørre snøen i år. Fatt mot og benytt deg av alle hytter du finner! i morgen er det tilbake til regnemaskinen. Misunner deg kontoret ditt, utsikten over Hol var upåklagelig i solen i dag.:) Fare for at du blir ski boms etter turen er vel stor!! :) Randi

Anders Ødegaard  – (1. mars 2010 kl. 23:44)  

He he, Jeg fikk vasket meg i Tronheim med nok såpe:)
Beklageligvis kommer lukta raskt tilbake!
Når det gjelder bilder så er de tatt med SonyEricsson G502, 2Mb kamera. Det er vel en billig mobil, men den funker jo..
Sender direkte til blog som er en egen funksjon i telefonen. Skal du ha full størrelse på bildene så kan man sende fra telefonen som Email..
Amders

Legg inn en kommentar

hit counter