28. februar 2010

Telting i Blåfjella

23 feb. Midt i skauen og i egne tanker fikk jeg plutselig et 'heisann' fra en kar bak meg! Det var Geir-Hugo Nilsen (som også går norge på langs) som hadde fulgt sporene mine og tatt meg igjen.. Ble litt overrasket! Etter en liten prat slo vi følge den siste biten fram til Bringsåsen, TTF's hytte. Hadde egentlig tenkt til å telte, men hytta fristet mer.:-) Vel inne i hytta og med -28 utenfor om kvelden var nok det et klokt valg. Blir tidlig opp neste dag da G-H har planer om å gå langt. Mye lenger enn det jeg vanligvis gjør, men vi ble enige om å holde følge..

24. Feb ble helt klart den tøffeste dagen så langt på turen! Startet kl8 i -26 og brukte 13 timer på ski med 10-20 cm løssnø og med 25kg ryggsekk. 13 timer på ski er en tøff prøvelse for kroppen! Det var slit fra første stavtak! Heldigvis er G-H en sprek konkurransemann så han gikk først og tråkket spor. Turen ble egentlig fantastisk! Vi fulgte myrer, vann og elver da det er noe mer åpent der. Siste timene fulgte vi elva nedover til Gaundalen. Kjøre ned to store fossefall på langrennski med hodelykt ble nesten i overkant spennende. Når man tidvis ser og hører vannet under snøen så var det helt klart en rute jeg ikke ville tatt alene!! Tryggere å være to, da har man mulighet for å bli dratt opp igjen.. Klokken 9 om kvelden snublet vi begge inn på tunet, gjett om det var deilig med et varmt sted å sove!

25 feb. Ble jaggu en drøy 8 timers tur dagen etterpå også! Gaundalen til Jævsjøen ble også tung selv om det var scooterspor hele veien, gårsdagens tur satt nok fortsatt godt i kroppen.. Siste timen gikk i flott månelys, kunne fint gå uten hodelykt!

26 feb.
I dag måtte jeg ta det rolig, Geir-Hugo ville forsøke å gå til Nordli på en dag(12-14 timers tur) det nektet bena mine å være med på og jeg fikk dermed en grei 6 timers tur med en fin overnatting i telt i Blåfjella nasjonalpark. Håper det blir en rolig natt og ikke altfor kaldt!

27 feb. Hadde klokka på til 6 men klarte ikke å komme ut av soveposen før kl 8 selv om det var behagelige 10 minus. Det tar ca to timer fra man står opp til man er på skiene, så kl 10 gikk jeg mot Lierne Gjestegård. 8 timer senere sto jeg på veien. Fikk haik de siste kilometerene ned til Lierne med de som driver Kvelia brukskunst.
De holdt på å dra i gang dansegleden slik den var i området for noen år siden og kom direkte fra swing kurs! Jeg er veldig glad for at folk er så hyggelige at de fortsatt stopper for å ta med skjeggete troll! Så tusen takk! Bena mine sliter fortsatt på hardt underlag så derfor prioriterer jeg nasjonalparker og de flotte fjellområdene våre framfor våre riksveier:-)Hehe
-
23 february. I was cought up by Geir-Hugo halfway to Bringåsen so I had some company the rest of the way, had planned to spend the night outdoors but the cabin was more tempting. Turned out to be a wise choice with -28 outside. I decided to tag along with G-H for some company tomorrow although he had plans to go a lot further than I usually do.

24 february. Clearly the toughest day so far! Started out at 8am and spent 13 hour strapped to my ski in 3-6inch powder and 25kg backack. It was a struggle from the first step, luckily G-H is in better condition than myself so he went first and made a trail. It was actually a nice trip, we followed frozen marshes and rivers as they're pretty straight forward and more open and the last few hours we trailed the river down to Gaundalen. Skiing down two big waterfalls with only a headlamp for lightsource was quite the excitement! Some places we could hear the flowing river beneath us! Definitely not a path I'd chosen alone. At 9pm we arrived at our destination, that cabin was a sight for sore eyes!

25 february. Turned out to be long day, 8 hours of skiing after yesterday was a bit rough, on the other hand we didn't have to use our headlamps thanks to moonlight.

26 february. Had to relax, Geir-Hugo wanted to reach Nordli in one day which is a 12-14hours walk, a trip my legs had to decline. 6 hours was enough for me and I camped in Blåfjella nature reserve.

27 february. I wanted an early start but my body didn't want to leave the sleeping bag until 8am, thus I had to wave goodbye to the early start, even though temperatures were up to a comfy -10! So I made my way towards Lierne guesthouse, 8 hours later I reached the road and got a hike the rest of the way. I must say I'm very gratefull to all you out there who still give hike hairy travelers! Not much to see along the roads anyways.

Legg inn en kommentar

hit counter